RED STEEL2
RED STEEL2
RED STEEL2
نويسنده : کسري کريمي طار
ايده هاي نو هميشه با استقبال روبرو نمي شوند. اما همين ايده ها باعث تداوم صنعت بازي تا به امروز شده اند. يکي از اين ايده هاي نو که اتفاقاً بسيار هم موفق بود کنسول Will نينتندو است. مطمئناً کنسولي با چنين ايده اي مستلزم بازي هايي با ايده هاي جديد است. به همين منظور شرکت خوش نام Ubisoft ، دست به کار شد تا يک بازي انقلابي براي Will منتشر کند که داراي گيم پلي، گرافيک و روايتي داستاني نو باشدUbisoft کار ساخت اين بازي را به بخش فرانسه خود واگذار کرد که تجربه بالايي در زمينه بازي هاي شوتر اول شخص ( FPS) داشت. اين بازي Red Steel نام گرفت و قرار شد همزمان با عرضه Will در سراسر جهان منتشر شود. .گرافيک RS درنوع خود حداقل براي Will انقلابي به نظر مي رسيد. علاوه بر اين گيم پلي هاي به نمايش در آمده از بازي واقعاً جذاب بودند. اما متاسفانه بازي هاي هم زمان با عرضه کنسول هيچ وقت نمي توانند از تمام پتانسلي خود استفاده کنند و به خاطر زمان ساخت کوتاه؛ اغلب قرباني مي شوند. RS هم از آن دسته بازي هايي بودکه با نمايش هاي اوليه اش تفاوت بسياري داشت. با وجود امتيازهاي پايين وضعف هاي بسيار، RS حداقل در فروش عالي ظاهر شد و بيش از 1 ميليون نسخه به فروش رسيد که براي يک بازي Hardcore و rd Party کنسول Will فوق العاده بود. بنابراين ساخت قسمت دوم کاملاً قابل پيش بيني بود؛ ولي اين بار استوديوي پاريس پس از وقفه اي طولاني، با دستي پر بازگشته تا انقلابي که مد نظرشان بود را به پا کنند.
هدف گيري خود کار براي سلاح هاي گرم بازي وجود ندارد. و بازيباز با نشانه گيري دقيق بايد دشمنان را از پاي در آورد . تاکنون دو اسلحه در بازي نشان داده شده است. ريولور که از قدرت متوسطي برخوردار است و يک شانگان دولول که قدرت بسيار، اما تيرهاي محدودي دارد. سازندگان قول داده اند در نسخه نهايي اسلحه هاي بيشتري (سرد وگرم) در اختيار بازيباز قرار گيرد.
تيم سازنده براي زدودن خاطرات تلخ قسمت اول، قسمت دوم را از ابتدا و مستقل از RSI طراحي وحتي موتور بازي هم را عوض کرد. داستان بازي درباره يک قهرمان بي نام و نشان است (در اين مقاله وي را با نام قهرمان مي خوانيم) که به دلايل نامعلوم مدت ها از شهر خود دور بوده است. قهرمان ساکت داستان ما عضو گروهي به نام محافظين ( The Protectors) است. وي بعد از مدت طولاني که در سفر بوده به شهر خود باز مي گردد؛ اما درمي يابد تنها عضو باقي مانده از گروهش است و تمام اعضاي گروه وي از بين رفته اند.
علاوه بر اين متوجه مي شود شهر در آشوب کامل به سر مي برد وگروه موتورسوار و خطرناکي به نام شغال ها ( The Jackals) کنترل شهر را به دست گرفته اند . قهرمان متوجه مي شود اعضاي گروهش توسط شغال ها کشته شده اند و اين عامل در کنار آشوب شهر باعث مي شود وي از هيچ تلاشي براي از بين بردن اين گروه جنايتکار خودداري نکند. همان طور که متوجه شده ايد تفاوت بسياري بين داستان قسمت اول و دوم وجود دارد. برخلاف شماره اول دراين جا قهرمان بازي يک کاراکتر ساکت است که تنها به انتقام مي انديشد.
وندنبرگ در اين مورد مي گويد آن ها از کلينت ايستوود وي در فيلم هايي چون " به خاطر کمي دلار بيشتر"، براي خلق قهرمان خود تاثير گرفته اند. سازندگان همچنين تاييد کرده اند هيچ شخصيتي از قسمت اول در اين شماره حضور ندارد.
از طرف ديگر قبل از عرضه قسمت اول تبليغات بازي فراي تصورات بازيبازها بود و Ubisoft به صورت مدام عکس ها و تبليغ هاي دروغين از بازي منتشر کرد؛ در حالي که نمرات RS خود گوياي همه چيز بودند. با اين وجود Ubisoft در قبال RS2 هم چنان از همان روش استفاده مي کند . تريلرهاي اوليه بازي تفاوت بسياري با گيم پلي واقعي بازي دارد و تفاوت گرافيکي اين دود در حد يک نسل است! هرچند به نظر مي رسد گرافيک نهايي بازي با نمايش هاي اخير آن تفاوتي نداشته باشد؛ اما براي قضاوت در اين مورد، کمي زود است.
سازندگان چندين کمبودي ترکيبي اسلحه و شمشير را نيز در بازي گنجانده اند که اين نوع حرکات در دسته اول جاي مي گيرند. بخشي از کمبودهاي ترکيبي، ضربه هاي هوايي هستند. دراين ضربات بازيباز مي تواند با زدن جهت درست دشمنان را به هوا پرتاب کند. اکنون صحنه به صورت آهسته درمي آيد و بازيباز يم تواند با شليک به هدف ، او را از پاي درآورد. دست بازيبازها کاملاً در اين زمينه باز است و آن ها مي توانند بعد از انجام اين حرکت با فشردن کليد A يک حمله هوايي ديگر را ترتيب دهند . در کل فنون بسياري در RS2 وجود دارد که سازندگان براي تشويق بازيباز به اجراي آن ها، يک سيستم امتيازدهي در بازي قرار داده اند که با توجه به نوع کمبودي ترکيبي ، به بازيبازها امتياز مي دهد. سازندگان جزييات بيشتر اين سيستم را فاش نکرده اند؛ اما به نظر مي رسد با اجراي فنون ترکيبي ميزان پول بيشتري نصيب بازيبازها مي شود.
دسته دوم حرکات پيچيده به قدرت هاي قهرمان مربوط مي شود. اين قدرت ها با پيشروي در بازي آزاد مي شود. در RS2 بازيباز با از بين بردن هر دشمن مقداري پول بدست مي آورد. علاوه بر اين آيتم هاي زيادي چون قفسه ، گاو صندوق و .... در بازي وجود دارد که باعث افزايش دارايي بازيباز مي شود. به دست آوردن اين مبالغ به بازيباز کمک مي کند فنون و ابزار بيشتري در طول بازي خريداري کند. طبق صحبت هاي سازندگان خانه هاي امني ( Safe House) در بازي وجود دارد که بازيباز در اين مکان ها مي تواند فنون مختلفي را ياد بگيرد و قدرت هايش را افزايش دهد. يکي از اين قدرت ها که سازندگان به تازگي آن را نمايش داده اند، Shock Wave نام دارد. براي استفاده از اين قدرت بازيباز بايد دکمه هاي A و B را به صورت همزمان نگه دارد. SW باعث شارژ شمشير مي شود و زماني که بازيباز اين قدرت را رها کند، ضربه بسيار سهمگيني به دشمنان وارد مي شود. از ديگر قدرت هاي موجود در بازي اطلاعاتي در دست نيست.
کنسول مثل No More Heroes هم رعايت شده است. RS2 هم از اين طيف بازي ها خارج نيست و سازندگان ميني گيم هاي مخصوصي براي RS2 طراحي کرده اند. البته هنوز جزييات ميني گيم هاي موجود در بازي فاش نشده است. هم چنين سازندگان تعدادي موانع پلتفرم مانند در بازي طراحي کرده اند تا RS2 به يک اکشن محض تبديل نشود.
بازيباز مي تواند دشمنان معمولي را به شيوه دلخواه خود از بين ببرد؛ اما دشمنان پيچيده تر راهکارهاي متفاوتي مي طلبند. مثلاً بعضي دشمنان زره بر تن دارند و تنها از طريق ضربات شمشير از بين مي روند يا نينجاها بسيار سريع هستند وتنها با واکنش هاي سريع مي توان آن ها را از بين برد.
تاکنون چندين مدل مختلف از دشمنان به نمايش درآمده و قرار است بيش از 15 دشمن مختلف در بازي نهايي حضور داشته باشد. هم چنين تنها دو باس (Boss) از 5 باس اصلي مشخص و باس هاي قوي و پيشرفته بازي نامشخص هستند.
اولين باس مربوط به نمايش E3 بازي است. باس اين مرحله که در همان اوايل بازي با شما مبارزه مي کند، هوي ( Heavy) نام دارد و يک چکش بسيار بزرگ با خود حمل مي کند.
پين (Payne) ديگر باس به نمايش درآمده سر دسته شغال ها است و هنگام مبارزه قابليت استفاده از اسلحه ، شمشير و حتي ديگر اعضاي گروه را دارد. با توجه به اين که اين دو، جزو باس هاي اوليه بازي بودند مي توان انتظار باس هاي بسيار سرسخت تري را در ادامه بازي داشت.
بعضي از اين آبجکت ها همچون بشکه هاي قبال اشتعال باعث از بين رفتن دشمنان مي شود. علاوه بر اين تعداد زيادي آبجکت ديگر چون بشکه هاي خالي، صندوق ها ، صخره ، ستون و... نيز در بازي وجود دارد که با از بين بردن آن ها مي توانيد آيتم هاي جديدي بدست آوريد.
گرافيک RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است . همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است. همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات اوليه Ubisoft خود شخصاً اين کار را انجام داده بود، مشکلات زيادي در بازي وجود داشت.
همين مشکلات باعث شد نه تنها سبک گرافيکي بازي، بلکه طي يک تصميم گيري درست موتور بازي نيز به طور کامل عوض شود.
RS2 از YN Engine ( موتور داخلي اين شرکت ) استفاده مي کند. اين موتور براساس سخت افزار Will طراحي شده است و Rabbids Go Home ديگر بازي Ubisoft براي Will نيز از اين موتور استفاده کرده است. قدرت اين موتور به سازندگان اجازه داد RS2 را با سرعت 60 فريم بر ثانيه اجرا کنند. سبک گرافيکي RS2 نيز تغيير کرده و Cel - Shaded شده است.خبر خوشحال کننده اين است که تيم پاريس Ubisoft پيش از اين تجربه خلق بازي XIII را داشته و دقيقاً مي داند چگونه مي توان يک بازي Cel - Shaded زيبا طراحي کرد.
همخواني دارد. تمامي قطعه هاي موسيقي بازي داراي تم غرب وحشي هستند و بازيباز را به ياد فيلم هاي سرجيو ليونه (Sergio Leone) مانند " به خاطر کمي دلار بيشتر " ، " خوب، بد، زشت " و...مي اندازد.
RS داراي بخش چند نفره خوب و نسبتاً کاملي بود؛ اما در RS2 هيچ گونه بخش چند نفره و آنلايني وجود ندارد. سازندگان علت اين موضوع را تمرکز کامل روي بخش تک نفره اعلام کرده اند. البته بخش تک نفره نسبتاً طولاني بازي که براي اتمام آن 10 تا 12 ساعت لازم است تا حد زيادي نبود بخش چند نفره را کم رنگ مي کند.
RS2 مارچ 2010 و در دوپک مختلف عرضه مي شود. تنها تفاوت اين دوپک ، وجود يک ست کامل WMP است. بهتر است شمشيرهاي خود را تيز کنيد؛ زيرا شغال ها به هيچ کس رحم نمي کنند!
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.
وقتي شرق به ملاقات غرب مي رود.
هدف گيري خود کار براي سلاح هاي گرم بازي وجود ندارد. و بازيباز با نشانه گيري دقيق بايد دشمنان را از پاي در آورد . تاکنون دو اسلحه در بازي نشان داده شده است. ريولور که از قدرت متوسطي برخوردار است و يک شانگان دولول که قدرت بسيار، اما تيرهاي محدودي دارد. سازندگان قول داده اند در نسخه نهايي اسلحه هاي بيشتري (سرد وگرم) در اختيار بازيباز قرار گيرد.
کنترل بهبود يافته
تيم سازنده براي زدودن خاطرات تلخ قسمت اول، قسمت دوم را از ابتدا و مستقل از RSI طراحي وحتي موتور بازي هم را عوض کرد. داستان بازي درباره يک قهرمان بي نام و نشان است (در اين مقاله وي را با نام قهرمان مي خوانيم) که به دلايل نامعلوم مدت ها از شهر خود دور بوده است. قهرمان ساکت داستان ما عضو گروهي به نام محافظين ( The Protectors) است. وي بعد از مدت طولاني که در سفر بوده به شهر خود باز مي گردد؛ اما درمي يابد تنها عضو باقي مانده از گروهش است و تمام اعضاي گروه وي از بين رفته اند.
علاوه بر اين متوجه مي شود شهر در آشوب کامل به سر مي برد وگروه موتورسوار و خطرناکي به نام شغال ها ( The Jackals) کنترل شهر را به دست گرفته اند . قهرمان متوجه مي شود اعضاي گروهش توسط شغال ها کشته شده اند و اين عامل در کنار آشوب شهر باعث مي شود وي از هيچ تلاشي براي از بين بردن اين گروه جنايتکار خودداري نکند. همان طور که متوجه شده ايد تفاوت بسياري بين داستان قسمت اول و دوم وجود دارد. برخلاف شماره اول دراين جا قهرمان بازي يک کاراکتر ساکت است که تنها به انتقام مي انديشد.
وندنبرگ در اين مورد مي گويد آن ها از کلينت ايستوود وي در فيلم هايي چون " به خاطر کمي دلار بيشتر"، براي خلق قهرمان خود تاثير گرفته اند. سازندگان همچنين تاييد کرده اند هيچ شخصيتي از قسمت اول در اين شماره حضور ندارد.
پروژه کنسل شده
از طرف ديگر قبل از عرضه قسمت اول تبليغات بازي فراي تصورات بازيبازها بود و Ubisoft به صورت مدام عکس ها و تبليغ هاي دروغين از بازي منتشر کرد؛ در حالي که نمرات RS خود گوياي همه چيز بودند. با اين وجود Ubisoft در قبال RS2 هم چنان از همان روش استفاده مي کند . تريلرهاي اوليه بازي تفاوت بسياري با گيم پلي واقعي بازي دارد و تفاوت گرافيکي اين دود در حد يک نسل است! هرچند به نظر مي رسد گرافيک نهايي بازي با نمايش هاي اخير آن تفاوتي نداشته باشد؛ اما براي قضاوت در اين مورد، کمي زود است.
حرکات پيچيده
سازندگان چندين کمبودي ترکيبي اسلحه و شمشير را نيز در بازي گنجانده اند که اين نوع حرکات در دسته اول جاي مي گيرند. بخشي از کمبودهاي ترکيبي، ضربه هاي هوايي هستند. دراين ضربات بازيباز مي تواند با زدن جهت درست دشمنان را به هوا پرتاب کند. اکنون صحنه به صورت آهسته درمي آيد و بازيباز يم تواند با شليک به هدف ، او را از پاي درآورد. دست بازيبازها کاملاً در اين زمينه باز است و آن ها مي توانند بعد از انجام اين حرکت با فشردن کليد A يک حمله هوايي ديگر را ترتيب دهند . در کل فنون بسياري در RS2 وجود دارد که سازندگان براي تشويق بازيباز به اجراي آن ها، يک سيستم امتيازدهي در بازي قرار داده اند که با توجه به نوع کمبودي ترکيبي ، به بازيبازها امتياز مي دهد. سازندگان جزييات بيشتر اين سيستم را فاش نکرده اند؛ اما به نظر مي رسد با اجراي فنون ترکيبي ميزان پول بيشتري نصيب بازيبازها مي شود.
دسته دوم حرکات پيچيده به قدرت هاي قهرمان مربوط مي شود. اين قدرت ها با پيشروي در بازي آزاد مي شود. در RS2 بازيباز با از بين بردن هر دشمن مقداري پول بدست مي آورد. علاوه بر اين آيتم هاي زيادي چون قفسه ، گاو صندوق و .... در بازي وجود دارد که باعث افزايش دارايي بازيباز مي شود. به دست آوردن اين مبالغ به بازيباز کمک مي کند فنون و ابزار بيشتري در طول بازي خريداري کند. طبق صحبت هاي سازندگان خانه هاي امني ( Safe House) در بازي وجود دارد که بازيباز در اين مکان ها مي تواند فنون مختلفي را ياد بگيرد و قدرت هايش را افزايش دهد. يکي از اين قدرت ها که سازندگان به تازگي آن را نمايش داده اند، Shock Wave نام دارد. براي استفاده از اين قدرت بازيباز بايد دکمه هاي A و B را به صورت همزمان نگه دارد. SW باعث شارژ شمشير مي شود و زماني که بازيباز اين قدرت را رها کند، ضربه بسيار سهمگيني به دشمنان وارد مي شود. از ديگر قدرت هاي موجود در بازي اطلاعاتي در دست نيست.
کنسول مثل No More Heroes هم رعايت شده است. RS2 هم از اين طيف بازي ها خارج نيست و سازندگان ميني گيم هاي مخصوصي براي RS2 طراحي کرده اند. البته هنوز جزييات ميني گيم هاي موجود در بازي فاش نشده است. هم چنين سازندگان تعدادي موانع پلتفرم مانند در بازي طراحي کرده اند تا RS2 به يک اکشن محض تبديل نشود.
Red Steel براي همه کنسول ها؟
دشمنان متنوع
بازيباز مي تواند دشمنان معمولي را به شيوه دلخواه خود از بين ببرد؛ اما دشمنان پيچيده تر راهکارهاي متفاوتي مي طلبند. مثلاً بعضي دشمنان زره بر تن دارند و تنها از طريق ضربات شمشير از بين مي روند يا نينجاها بسيار سريع هستند وتنها با واکنش هاي سريع مي توان آن ها را از بين برد.
تاکنون چندين مدل مختلف از دشمنان به نمايش درآمده و قرار است بيش از 15 دشمن مختلف در بازي نهايي حضور داشته باشد. هم چنين تنها دو باس (Boss) از 5 باس اصلي مشخص و باس هاي قوي و پيشرفته بازي نامشخص هستند.
اولين باس مربوط به نمايش E3 بازي است. باس اين مرحله که در همان اوايل بازي با شما مبارزه مي کند، هوي ( Heavy) نام دارد و يک چکش بسيار بزرگ با خود حمل مي کند.
پين (Payne) ديگر باس به نمايش درآمده سر دسته شغال ها است و هنگام مبارزه قابليت استفاده از اسلحه ، شمشير و حتي ديگر اعضاي گروه را دارد. با توجه به اين که اين دو، جزو باس هاي اوليه بازي بودند مي توان انتظار باس هاي بسيار سرسخت تري را در ادامه بازي داشت.
محيط قابل تخريب
بعضي از اين آبجکت ها همچون بشکه هاي قبال اشتعال باعث از بين رفتن دشمنان مي شود. علاوه بر اين تعداد زيادي آبجکت ديگر چون بشکه هاي خالي، صندوق ها ، صخره ، ستون و... نيز در بازي وجود دارد که با از بين بردن آن ها مي توانيد آيتم هاي جديدي بدست آوريد.
گرافيک RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است . همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است. همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات اوليه Ubisoft خود شخصاً اين کار را انجام داده بود، مشکلات زيادي در بازي وجود داشت.
همين مشکلات باعث شد نه تنها سبک گرافيکي بازي، بلکه طي يک تصميم گيري درست موتور بازي نيز به طور کامل عوض شود.
RS2 از YN Engine ( موتور داخلي اين شرکت ) استفاده مي کند. اين موتور براساس سخت افزار Will طراحي شده است و Rabbids Go Home ديگر بازي Ubisoft براي Will نيز از اين موتور استفاده کرده است. قدرت اين موتور به سازندگان اجازه داد RS2 را با سرعت 60 فريم بر ثانيه اجرا کنند. سبک گرافيکي RS2 نيز تغيير کرده و Cel - Shaded شده است.خبر خوشحال کننده اين است که تيم پاريس Ubisoft پيش از اين تجربه خلق بازي XIII را داشته و دقيقاً مي داند چگونه مي توان يک بازي Cel - Shaded زيبا طراحي کرد.
همخواني دارد. تمامي قطعه هاي موسيقي بازي داراي تم غرب وحشي هستند و بازيباز را به ياد فيلم هاي سرجيو ليونه (Sergio Leone) مانند " به خاطر کمي دلار بيشتر " ، " خوب، بد، زشت " و...مي اندازد.
RS داراي بخش چند نفره خوب و نسبتاً کاملي بود؛ اما در RS2 هيچ گونه بخش چند نفره و آنلايني وجود ندارد. سازندگان علت اين موضوع را تمرکز کامل روي بخش تک نفره اعلام کرده اند. البته بخش تک نفره نسبتاً طولاني بازي که براي اتمام آن 10 تا 12 ساعت لازم است تا حد زيادي نبود بخش چند نفره را کم رنگ مي کند.
RS2 مارچ 2010 و در دوپک مختلف عرضه مي شود. تنها تفاوت اين دوپک ، وجود يک ست کامل WMP است. بهتر است شمشيرهاي خود را تيز کنيد؛ زيرا شغال ها به هيچ کس رحم نمي کنند!
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}